Czy to możliwe aby producentowi japońskiemu takiemu jak Yamaha "zdarzało się" wyprodukować motocykl z innymi lusterkami w jednej partii i innymi w drugiej, z tego samego rocznika? Jakoś nie chce się w to wierzyć. Czy te motocykle są robione taśmowo wg wzorca czy ręcznie w warsztacie u pana Józka? Jeśli TDM900 produkowana jest taśmowo od 2002 r. (tak jak mój model) i w większości spotykanych dotąd modeli z 2002 jest ten sam jeden typ lusterek, to jakaś jedna sztuka może mieć jednocześnie fabrycznie lusterka ze starszego rocznika?
...Mycha, niestety nie jestem w stanie odpowiedzieć Ci na to pytanie tak samo jak czy TDM z rocznika 2002r składane były w warsztacie u Pana Józka czy u pana X
. Informacje, które przekazałem na temat lusterek uzyskałem natomiast od pana z serwisu, który był uprzejmy podzielić się swoją wiedzą. W tych samych okolicznościach opowiedział mi kilka ciekawych rzeczy na temat różnic w poszczególnych rocznikach dotyczących choćby zawieszenia, miejsca tabliczki znamionowej, modyfikacji elektryki (świateł, immobilizera, sterownik)itd. czy też zmian czysto wizualnych tyczących się zestawień kolorystycznych, ramy, półek, plastików lub choćby tarcz zegarów i zaślepek na łby śrub. Dzięki jego radom przy poszukiwaniach tdm dla siebie miałem możliwość zweryfikowania zdawałoby się mało istotnych szczegółów, o których do tej pory nie wiedziałem.
...
Jeśli TDM900 produkowana jest taśmowo od 2002 r. (tak jak mój model) i w większości spotykanych dotąd modeli z 2002 jest ten sam jeden typ lusterek, to jakaś jedna sztuka może mieć jednocześnie fabrycznie lusterka ze starszego rocznika?
...i na to pytanie też Ci nie odpowiem. Być może wyjątek stanowi regułę. Jako jedyne (choć niezbyt nawet mnie do końca przekonujące) wydaje się wytłumaczenie, że lusterka ze "starego" typu tdm, które mogły trafić do 5PS były jeszcze wtedy montowane równolegle chociażby do wspomnianej XJ przez jakiś okres czasu. Być może w momencie wejścia na rynek 900 próbując zunifikować pewne elementy/podzespoły w kwestii lusterek postąpiono tak samo jak w przypadku przednich hamulców 900 wywodzących się z R1 czy BT1100 (te na szczęście pozostały
) - to jednak są tylko moje podejrzenia. Niestety w tej kwestii historia TDM dostępna w literaturze czy też necie jest bardzo bardzo skromna, zaś dla producenta wprowadzane zmiany były widocznie mało istotne, gdyż w serwisówkach nie ma opisanych praktycznie żadnych zmian
...